Körutazás a termálkempingektől az automata lakóautó-parkolóig

Nem akarom senkinek csavargatni az orrát, de a lakóautó a korlátozások idején is jó szolgálatot tesz, például éjfél és hajnali 5 óra között kiválóan lehet benne aludni. Ha erre egy kempinget választunk, akkor az éjszaka nem kerül többe 9000 forintnál, akkor sem, ha idehaza, akkor sem, ha külföldön táborozunk.

A kempingezés sokkal egyszerűbb, kényelmesebb és főleg szabálykövetőbb, mint a már az előző cikkben említett bivakolás, azaz a közterületen éjszakázás. A hazai táborok kiszolgáló helyiségei ma már modernek, és nem a régi szép antivilágot idézik, amikor minden vécé és fürdőhelyiség ütött-kopott és agyonhasznált volt. A lakóautót, ha nincs benne olyan elektromos rendszer, ami álló helyzetben is képes áramot szolgáltatni a különböző kényelmi funkciók működtetéséhez, rá lehet csatlakoztatni a hely elektromos hálózatára, van vízvételi lehetőség a mosogatáshoz, fürdéshez, továbbá legálisan le lehet engedni a szürkevizet és a vécékazetta tartalmát.

Nagyon kulturált és szép kempingekben szálltunk meg például Hajdúszoboszlón és Sárváron. Mind a két táborhely nagy előnye, hogy át lehet járni a közeli gyógyfürdőbe kiáztatni a megfáradt ízületeket, kimozgatni a megmerevedett izmokat. A fürdőbelépőt pedig tartalmazza a táborhely díja, ami mind a két eseteben 9000 forint volt két személyért és egy lakóautóért. Az elektromos áramért viszont már külön kell fizetni, ami pár ezer forint pluszt jelent.

Ha a tengerpartra vágyunk és esetleg az olaszországi Gradot választjuk, garantáltan nem járunk rosszul. A kisvárosba vezető tengerparti út mentén több kemping is található. Az éjszaka bármely órájában érkezhetünk, mert vagy a recepciósok, vagy a biztonsági szolgálat embere segíteni fog, hogy találjunk helyet, ha éppen nincs teltház. A recepciósok az adatfelvétel után visszaadják az okmányokat, viszont, ha biztonsági őr enged be, akkor elkéri az útlevelet és szól, hogy másnap reggel jelentkezzünk be a recepción, ahol az adatfelvétel után vissza is adják ezeket.

Ha bejutottunk a kempingbe azt tapasztaljuk, hogy a sátras és a lakóautós, lakókocsis társadalom különválik. A legjobb helyeket, a tengerpart szélén, inkább a lakóautósoknak tartják fenn. Ugyanez a szétköltözés jellemzi az osztrák és a görög kempinget is, ahol szintén külön placcon kapnak helyet a különböző műfajok kedvelői. A kempingek árai viszont nem térnek el jelentősen a hazai árszínvonaltól, körülbelül 9000 forint az autó díjával együtt két személynek egy éjszaka. Egyébként ennél lényegesen olcsóbban, átszámítva körülbelül 5000 forintért is lehet éjszakázni a lakóautóknak kialakított fapados fizetős parkolókban, ahol csak vizet lehet venni és kiönteni a szennyvizeket, de vizesblokk nincs és áramot sem lehet vételezni.     

De ahhoz, hogy a lakóautós kempingezés legmodernebb formáját lássuk, nem kell messzire menni, elég az olasz Comoi-tóig autókázni. A tó partjához közel, nyugodt környezetben kiépítettek egy teljesen automatizált, biztonsági kamerákkal felszerelt leálló- és leeresztőhelyet a mozgó víkendházak tulajdonosainak. Olyat, ahol nem zavarják a környező üdülőövezet lakóit, tehát megvalósították a normális együttéléshez szükséges feltételeket.

A parkolóba sorompó enged be, ahol rögtön megkapja az autós a jegyét, amivel majd kifizetheti a tartózkodástól függően az óránkénti 50 centet az automatánál. A leállóhelyek teljesen vízszintesek, és a parkoló autókat virágokkal, cserjékkel választják el egymástól. Lehetőség van a vízvételezésre és a vécétartály tartalmának leeresztésére is, amiért külön fizetni kell. Ellenben a mosogatóból és a fürdőből összegyűjtött szürke szennyvíz ingyen üríthető. Amikor elhagyja az autós a parkolót – ugyanúgy, mint egy parkolóháznál –  a sorompónál levő automatába kell bedugnia a fizetés után kapott cédulát, és ez automatikusan nyitja a kaput.

Azt kell, hogy mondjam, nagyon kellemes volt ott aludni, biztonságban érzi magát az ember az automatizált kempingben. Persze ez az éjszakázóhely azoknak a lakóautósoknak ajánlott elsősorban, akiknek a kocsijában van vécé és fürdő, mert ilyen szolgáltatást nem nyújt a parkoló. De ez nem tántorított el egy fiatal autóst, aki az éj leple alatt mellénk állt be szunyókálni. Reggel meglepve láttuk, hogy a drága biciklijét ölelve édesdeden aludt embriópózban a nem túl tágas kocsijában.

Viszont az ilyen helyek alkalmasak egymás autójának a feltérképezésére. Tőlünk nem messze parkoló, szintén furgonos kolléga élénk érdeklődést mutatott a pirosunk iránt. Egy kommandós elszántságával próbált a többi autó fedezékében közelebb és közelebb lopakodni hozzánk, hogy beleshessen a furgon belsejébe a nyitott oldalajtón keresztül. Tapasztalatból mondom, a legtöbb lakóautóst nagyon izgatja, hogy a másiknál hova tették be a fürdőblokkot, hol található a tűzhely és milyen elrendezésű az ágy. Ha szólt volna, hogy körül szeretne nézni nálunk, meghívjuk egy kávéra és még az autó belsejét is megnézhette volna alaposan.

Az olaszok egyébként is nagyon barátságosan viszonyulnak a lakóautózáshoz. Például a trieszti kikötőben táblával jelölt parkolóhelyeket alakítottak ki a lakóautósoknak, és ezeket ingyenesen használhatják.

Kempingezni tehát jó, olcsó, kényelmes, és ha fürdőhelyen szállunk meg, akkor még áztathatjuk is magunkat. Azt viszont nem állítom, hogy jobb, mint a bivakolás, mert annak van egy semmihez sem fogható izgalma és bája, amit érdemes megtapasztalni. Főleg akkor, ha van például napelem az autón, mert akkor tényleg teljes komfortot élvezhetünk a táborhelyeken kívül is. De ez már egy másik történet…  

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szavak nélkül

Pipacsok közt veled lenni

Beszélő kövekbe zárt hallgatag dilemmák