Az álmot látó királylány, a drogdílerek és az éjszaka

Egyszerre izgalmas és fárasztó a bivakolás, azaz az autóban éjszakázás. Nehéz olyan helyet találni, ami nyugalmas, vízszintes és a senkiföldje, így nem zavarunk másokat a piros lakóautónkkal. Az igazsághoz viszont hozzátartozik, hogy (bár a szabályozás országonként eltérő) Magyarországon nem megengedett a közterületen éjszakázni lakóautóban, magánterületen azonban nem tiltja semmi. A gyakorlat viszont az, hogy hivatalos szerv még nem szólt azért, ha közterületen aludtunk az autóban.

A kocsiban éjszakázásnak azonban technikai feltételei is vannak. Kell, hogy legyen benne munkaakkumulátor, ami árammal látja el az elektromos berendezéseket álló helyzetben, így nem az indítóakkumulátor energiáját szívja le a rendszer. Az autó tetején levő napelem szintén termeli az energiát, így nappal töltődnek az aksik a kocsiban, ami jó szolgálatot tesz az éjszakai áramfelvételnél.

Azonban az autóban éjszakázásnak az első és talán a legfontosabb kritériuma, hogy körültekintőek legyünk, ne álljunk le magánterületen, csak akkor, ha megengedik. A szántóföld valakié, a ház előtti elkerítetlen kert valakié, a szőlőlugas valakié. Jobb esetben érdemes még napnyugta előtt érkezni, mert akkor a helyi erőket meg lehet kérdezni, hol szabad leállítani a lakóautót. De egy éjszakánál többet nem nagyon illik eltölteni ugyanazon a helyen. És az sem túl szerencsés, ha a lakóautó mellett, a kihúzható ponyva alatt rendezzük be estére a konyhát és a nappalit. A főzőlapon melegítjük az ételt és közben pattintgatjuk a sörök tetejét, majd borozunk estébe nyúlóan, miközben ordítva viccet mesélünk egymásnak. Az meg végképp rongálja a lakók idegeit, ha a mosogatóból és a zuhanyzóból származó szürke szennyvizet vagy a vécékazetta tartalmát az éjszakázóhelyen ürítjük ki, mielőtt elhagyjuk a terepet. Tehát, leállás után sötétítsük be az autót, és próbáljuk feltünés nélkül eltölteni az alvásidőt, majd ugyanígy távozni. A szennyvizeket pedig leüríthetjük valamelyik út menti benzinkútnál.

Ha a nappali alvóhelykeresés az éjszakába nyúlik, akkor csendes, elhagyatott helyet keressünk. Bivakolhatunk a zsákutca végén, városháza, erőd, vár, temető, kisvasút parkolójában, folyóparton vagy horgásztónál, vagy a körbekerített szőlőültetvények mellett. Debrecen főterét viszont nem javaslom senkinek. Az egyetem biztonsági őre ajánlotta, hogy az autót állítsuk le a tér mellett, ott nem lesz semmi baj. Baj nem is volt, de szombat este lévén buli bulit követett, nyüzsgés volt a téren, és ha ez nem lett volna elég, akkor hajnalig az „Álmodj királylány” című örökbecsűt kellett hallgatnunk egy részeg honfitárs előadásában. Az sem volt jobb, amikor az Athén melletti tengerpart elhagyatott parkolójában próbáltuk álomra hajtani a fejünket. Éjfél körül ugyanis drogdílerekkel telt meg a terület, és ötpercenként jött valaki anyagért zenétől bömbölő autóval.


Az alváshoz viszont jó, ha vízszintes helyet keresünk, de ha ilyen nincs például a hegyekben túrázva, akkor vegyük elő a kerék alá tehető ékeket, amik jó szolgálatot tesznek az autó beállításához.


De miért is kell a vízszintes terep? Mert a víznek ki kell folynia a felhajtható mosdóból, a zuhanytálcából és a mosogatóból. És mert kellemesebb úgy éjszakázni, hogy az ágyunk nem dől se jobbra, se balra, a fejünkbe nem megy vér, vagy a lábunk nem csúszik le az ágyról.

A természetvédelem alatt álló bakonyi erdőben találtunk is egy ilyen remek leállóhelyet egy félreeső tisztáson az egyik hétvégi éjszakán. Szinte sík volt a terület. Az éjjel nyugodtan telt. Másnap kipihenten, komótosan felkeltünk, elraktuk az ágyneműt, felhajtottuk az ágyat és készültünk a reggelihez, amikor megláttuk az erdész autóját. Nem nagyon foglalkozott velünk, ment a dolgára. Aztán kisvártatva visszajött, kiszállt az autójából és nyugodt léptekkel elindult felénk. Széles mosollyal üdvözöltük, mert hát, aki a növényeket, az állatokat szereti, csak jó ember lehet. Visszaköszönt, majd feltette az alaphangon 150 ezer forintos kérdését: „van-e behajtási engedélyünk az erdőbe?”. A válasz egyértelműen nem volt, mert azt sem tudtuk, hogy kell ilyet kérni. Pedig kellett volna, és ennek hiányában büntethet az erdész az előbb említett összeggel, de a csavar a történetben az, hogy az erdőt kezelő cég csak hétköznapra ad ki ilyen engedélyt, hétvégére nem. Amiről nyilván az erdész is tudott, és az esetet követően pedig már mi is.

Az éjszakai helykeresésben viszont nagyon jó szolgálatot tesz a park4night weboldal, ahol tippeket kapunk, hol lehet jó helyen aludni. A lakóautósok GPS-koordinátákat és képeket töltenek fel az éjszakázóhelyről, de fontos elolvasni a kommenteket is a választáskor. Ugyanis volt már olyan, hogy a kép alapján tetszett a panorámás leállóhely, de a megjegyzésekből kiderült, hogy a rendőrök rendszeresen igazoltatják ott a lakóautósokat és felkérik őket a távozásra, mivel a lakók nagyon rosszul tűrik az éjszakázó autósokat. De például, amikor Pécsett jártunk, találtunk az oldalon egy szép parkolót, amiről aztán kiderült, hogy a bejáratát két hatalmas kővel torlaszolták el, és érkezésünket látva az egyik háztulajon a pánik és a düh jelei kezdtek mutatkozni.    

Kényes kérdés tehát a közterületen alvás lakókocsiban, de nem reménytelen vállalkozás. Csak az együttélés szabályaira kell kicsit jobban figyelni és érzékenyebben viszonyulni a környékbeliek igényeihez. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szavak nélkül

A kampó

Pipacsok közt veled lenni