Hatalmas robbanás kellett ahhoz, hogy nagy változások lehessenek Libanonban
Olyan erős robbanás rázta meg Bejrútot augusztus 4-én, hogy a 240 kilométerrel arrébb levő Cipruson földrengést észleltek – írja az economist. A detonációban rengetegen meghaltak és ezrek szenvedtek sérüléseket, a kikötő is romokban hever. A libanoni kormány azt nyilatkozta, hogy a robbanást 2750 tonna műtrágya vagy robbanószer alapanyagként használható ammónium-nitrát okozta, ami egy orosz tulajdonostól egy éve lefoglalt elhagyott szállítóhajón tartott Mozambikba. A vámtisztviselők indítványozták, hogy a nyersanyagot szállítsák külföldre, adják oda a hadseregnek vagy adják el robbanószert gyártó vállalatnak, de ehhez szükség volt bírói végzésre. A kéréseik süket fülekre találtak, így az anyag a kikötő egyik raktárában pihent.
Milyen az a kormány, amelyik felelőtlenül hagyja, hogy egy hegynyi robbanó kémiai anyag heverjen szanaszét majdnem egy évtizedig? Ez hasonló ahhoz, hogy 11 éve nem képesek elfogadni a költségvetést és hagyják, hogy a központi bankjuk Ponzi-rendszert (piramisjáték – a szerk.) működtessen. Az a fajta, amelyik csaló, a segélyekben, a kölcsönökben és az átutalt pénzekben bízik, továbbá jóval többet költ, mint amit beszed az adókból. Olyan fajta, amelyiket egy játszadozó, zsaroló érinthetetlen elit kontrollál, mialatt a gazdaság válságban van. Röviden, ez Libanon kormánya, amely reformokra szorul.
Ez már világos volt a
Bejrútot törött üvegekkel és kőtörmelékkel beterítő robbanás előtt is. Libanonban
hónapok óta mélyült a gazdasági válság, a pocsék bankszektor és az összeomló
árfolyam következtében. A libanoni font elveszítette értékének körülbelül 80
százalékát a dollárral szemben a feketepiacon. Mivel Libanon behozatalra
szorul, így az infláció nő, a kormány pedig hónapok óta nem fizette a
tartozásait.
A gazdaság tehát gyenge
volt már az előtt, hogy a Covid-19 arra kényszerítette a politikusokat, zárják
be az országot. Most pedig kómában van. A 2019-ben várt 45 százalékos szegénységi
küszöb több mint 75 százalékra emelkedik az év végére. Sok cég csődbe ment.
Azok pedig, amiket újranyitottak, be kellett, hogy zárjanak nemrégiben az új
fertőzési hullám miatt.
A válaszok nélküli
kormány segítséget kért az IMF-től. Az alap azonban szerény jelét akarja látni a
jóhiszeműségüknek, úgymint egy új törvényt a tőke kontrollálására vagy az elektromos
áramot szolgáltató veszteséges vállalat reformját. De a libanoni hatóságok nem
tudnak még megegyezni a válság súlyosságáról. Heteket töltenek azzal, hogy azon
civakodnak, hogyan becsüli meg az összes veszteséget a bank. Az IMF
hivatalnokai pedig döbbenettel figyelik az eseményeket.
A kormányzatban is
néhányan megelégelték a helyzetet. A külügyminiszter augusztus 3-án távozott,
mondván, Libanon azt kockáztatja, hogy bukott állam legyen. „Részt vettem ebben
a kormányban azon az alapon, hogy egy munkaadóm van, aminek a neve Libanon, de
sok munkaadót és egymásnak ellentmondó érdekeket találtam az országomban” – írta
Nassif Hitti a lemondólevelében.
Ez új megközelítése egy régi
problémának. Libanonban évtizedek óta felosztották a politikai erőteret a
vallások és a felekezetek között, közöttük ezzel az eszközzel tartható fenn a
béke. Bár gondoskodtak arról, hogy minden libanoni beleszólhasson a kormányzásba,
a rendszert azonban foglyul ejtette egy érinthetetlen elit. Ez az elit felekezeti
alapon szétosztja a kormányzati munkát, és szavatolt, hogy így kifosztják a
minisztériumokat. A korrupt rendszerük minden évben a GDP 9 százalékába kerül
Libanonnak – állítja a Világbank. A korrupció mindennapos. A bejrúti lakosok is
úgy vélik, a robbanás a városi kikötőben, amit a környéken „Ali baba és a
negyven rabló barlangja”-ként ismernek, a kormányzati létesítményben folyó
lopásnak, vesztegetésnek és sikkasztásnak köszönhető.
A legtöbb libanoni fel
akarja számolni a hatalommegosztó rendszert. Egyre kevesebben érzik
meghatározónak a vallásukat. (Növekvő azok száma, akik egyáltalán nem
vallásosak.) Az októberi nagy tiltakozásuk lemondásra kényszerítette az előző,
hozzá nem értő kormányt. A mostani ugyan ígért változást a beiktatásakor, de ebből
csak keveset teljesített.
Vagyis, részben, mert az
érdekek elállják az utat. A hadurak, akik Libanon pusztulását okozták a
polgárháborúban, most a hezbollah, síita milicistákkal kitömött, korlátlan
hatalommal bíró pártok politikusai és meglopják az országukat. Külső hatalmak,
Irán, amelyik a hezbollah, és Szaud-Arábia, amelyik a szunnita elit mögött áll
pedig bizonyára megpróbálná megfúrni azokat a reformokat, amik hátrányt
jelentenének a párthíveiknek és előnyt a riválisaiknak.
Ezek mind belejátszanak
egy szektaerőharctól való félelembe is, ami végül meghagyná a rosszabbik csoportokat
vagy az országot visszasüllyesztené az erőszakba. A kikötői robbanás előhívta azt
a szörnyű autós robbanás emlékét is, amiben meghalt a szunnita
miniszterelnök, Rafik Haririrt 2005-ben. Végül a bíróság ebben az ügyben négy
hezbollah tagot vádolt meg a merénylettel.
Volt idő, amikor úgy
tűnt, ha félelmek között is, de lassan felszámolható a hatalommegosztó
rendszer. De a hatalmon levők minél több követő megszerzésére használják a
válságot, és egyre világosabb az is, mi a lassú előrehaladás ára.
Nem volt harc vagy idegen
megszállás, ami ahhoz vezetett, hogy megsemmisüljön Bejrút nagy része. Volt
viszont hozzá nem értés a korrupt és rossz gazdasági helyzetben levő állam
részéről. Ezt csak bátor akcióval lehet helyre hozni. A kormányzatnak előbb
vagy utóbb meg kellene szüntetnie a hatalommegosztó rendszert, és azt
demokratikusabb, érdemeken alapulóval kellene felváltania.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése