Filmjeiben a Frakk és a Mézga család grafikája keveredik a realisztikus stílussal
Filmszakra járt a Pázmány egyetemre, amikor az egyik filmelméleti órán jött a kattanás és úgy döntött, inkább átmegy a MOME-ra. A terv sikerült, és azóta is sikeres az animációs munkáival a jelenleg Párizsban élő és dolgozó Varga Tímea Laura filmrendező. Az alkotásain kívül kérdeztem a párizsi életéről, a francia filmes és pályázati lehetőségekről, valamint a terveiről is.
Milyen az élet most
Párizsban a karantén idején és az októberi terrortámadás után?
Remélem, hogy ezzel a korlátozással visszaszorítják karácsonyig
a fertőzések számát és hazautazhatok ünnepelni. A franciáknak is az a céljuk,
hogy együtt tudják tölteni a karácsonyt a családtagjaikkal. A karantén a mindennapokban
azt jelenti, hogy az utcára csak úgy mehetünk ki, ha kitöltöttünk egy hivatalos
papírt arról, milyen célból indulunk útnak. A város eléggé kiürült, nagyon
sokan elszöktek a kicsi párizsi lakásukból a tágasabb vidéki házukba. Párizs,
bár jobb itt az életszínvonal, mint Budapesten, borzasztóan felülértékelt,
százszor jobb Pesten élni.
Egyébként pedig élvezem a karantén minden pillanatát, a
barátom és én is itthonról dolgozunk, nekünk ez nem jelent problémát. A
terrortámadások miatt sincs bennünk félelem, mert külső kerületben lakunk, nem
hiszem, hogy itt bármi is történni fog. A karantén miatt egyébként is nagyon
kevesen mennek ki az utcára, tehát kisebb az esélye egy újabb támadásnak. De
nagyon kíváncsi vagyok, hogy a kormány hogyan tudja kezelni a helyzetet.
A Moholy-Nagy
Művészeti Egyetemen végeztél, és most Párizsban dolgozol. Két évvel ezelőtt,
2018-ban a diplomamunkáddal megnyerted a Dargay Attila-díjat. Hogyan vezetett
az út a francia fővárosig?
Az egyetem utolsó évében megismerkedtem a francia párommal,
és ezzel párhuzamosan kaptam Párizsban egy munkalehetőséget is. Így jöttem
ide.
Miért pont az
animációval kezdtél el foglalkozni?
Apukám rajzfilmrendező (Varga Miklós, a Varga Stúdió egyik
rendezője – szerk.), így adta volna magát, hogy ezt a pályát válasszam. Járattak
is rajzsulikba, de aztán ez valahogy elsikkadt a gimnáziumban. A középiskolából
a Pázmány bölcsészkarára jelentkeztem, és az egyik filmes órán Kovásznai György
festő, animációs filmrendező filmjét elemeztük. Ezután jött a kattanásom, és
úgy döntöttem, hogy titokban jelentkezem az animációszakra a MOME-ra. Azért
titokban, mert nagyon cikinek éreztem volna, ha az első rostán sem jutok át,
ugyanis itt háromfordulós a felvételi, és a jelentkezők 5 százalékát veszik
fel. De azért sem szerettem volna elmondani a felvételit, mert apukámat elég
jól ismerik a szakmában, nem szerettem volna miatta bejutni.
Csodálatos dolog, hogy végül sikerült, és most azt
csinálhatom, amit nagyon akartam, és főleg Párizs rengeteg lehetőséget ad arra,
hogy az ember azzal foglalkozzon, amit szeret. Apukám a mai napig részt vesz a
munkámban, az elsőszámú tanácsadóm, a projektjeim minden fázisát átbeszélem
vele a kezdetektől.
Realisztikus látásmódot követek, de a régi magyar rajzfilmek
adnak inspirációt. Nagyon tetszik a Mézga család és a Frakk grafikája, és
ezeket keverem a realisztikus stílussal. A franciák örülnek, ha valaki magyar,
főleg, ha a Moholy-Nagy egyetemről jött, mert azt mondják, hogy MOME-s
stílusunk van. A francia alkotók ugyanis főleg az ázsiai rajzfilmeket gondolják
tovább és sokkal disneysebb a diplomafilmek kifejezésmódja is. Ezek közül
nagyon kiütköznek a MOME-s filmek a furcsa, egyedi, a realitást tükröző vizuális
világukkal, az elvont látásmódjukkal. Képileg nagyon izgalmas nekik ez a kelet-közép-európai stílus.
Tanultatok a régi
rajzfilmek gyártásának technikájáról az egyetemen?
Nem, és ez nagy kár. Most, hogy már többet tudok a francia
egyetemi rendszerről, látszik, hogy ez egy erősség itt és egy hiányosság
otthon. Magyarországon rendezőket képeznek, akik filmeket készítenek, fejlődnek,
megvalósítják önmagukat. Franciaországban sokkal inkább szakembereket képeznek.
Megvan bennük az, hogy nem kell mindenkinek Oscar-díjas rendezőnek lennie, ezért
sokan nagyon jó animátorok vagy színezők akarnak lenni. Rengeteg nagy animációs
stúdió van itt, és ezek munkát adnak a végzett szakembereknek. Magyarországon
inkább egyedi filmek készülnek, a franciáknál viszont technikailag erősebb a
kivitelezés.
Ami viszont nagyon jó a magyar rendszerben, hogy kaptunk
pénzt a diplomamunkánk elkészítésére, és így profi csapatot tudtunk verbuválni
magunk köré. Franciaországban, ahol fizetős az egyetemi képzés, mindent
maguknak kell csinálniuk a diákoknak és önszerveződnek egy-egy film
elkészítésekor.
Szeretnéd
Franciaországban technikai téren is képezni magad?
Itt lehetőségem van arra, hogy rendezőként érvényesüljek, de
a karantén alatt volt egy-két olyan projektem, amikor pár hét alatt teljesen
egyedül kellett felépítenem egy filmet. Így rákényszerültem arra, hogy bizonyos
részekbe jobban beleássam magam. Nagyon sokat fejlődtem a szervezés és a gyártás
szempontjából, most már egyedül is képes vagyok végigvinni egy filmet.
Mik voltak ezek az új
feladatok?
Egyik Horányi Juli videoklipje, a Szeretni kell című volt, ennek a megkeresésnek nagyon örültem, és hozott magával más munkákat is. Másik a Hamvas Béla Alapítvány pályázata volt. Ebben az esetben választhattam a megadott írásművek közül, ami alapján elkészíthettem a filmet. Végül Kafka szövegét, egy 10 soros novellát, A vonat utasai-t választottam, ami az élet értelmetlenségét kutatja a vonat szimbólumával. A Hamvas-pályázaton nyert pénzből egy 5 perces film készült, aminek decemberben lesz egy privát vetítése, és reményeim szerint fesztiválokon is részt vesz.
Párizsban több a lehetőséged animációs filmrendezőként, mint Budapesten?
Mindenképpen, mert Párizs az európai filmfőváros, és iszonyú
sok lehetőség van itt. Magyarországon nagyon nehéz pénzt nyerni filmekre, főleg
animációra. Emiatt van is egyfajta szégyenlős mentalitás, "bocsánat, én
animációs vagyok". Itt ez teljesen más. Amikor nemzetközi workshopon találkoztam
francia alkotókkal, azt éreztem, hogy nagyon jól be tudják árazni magukat,
pontosan tudják, mit ér a munkájuk és ezt nem félnek képviselni.
Ez valószínűleg abból fakad, hogy Franciaországban, ha van
egy jó ötlet és pályázik az illető, akkor nagy eséllyel nyer is az ötletére
pénzt, ez pedig ad egy tartást az alkotóknak. De először nem arra kap pénzt,
hogy a komplett filmet elkészítse, hanem arra, hogy lerajzolja az elképzelését,
aztán arra, hogy megírja a forgatókönyvet, tehát részfeladatokat támogatnak.
Nagyon sok juttatás elérhető, egyébként nemcsak Franciaországban élő
alkotóknak, hanem az egész Uniónak, így a magyarok számára is. Tehát, aki
alkotni szeretne és van egy jó MOME-s stílusa, biztos, hogy támogatni fogják
jelentős összeggel.
A franciáknál arra is van lehetőség a művészeti iparban,
hogy az alkotó fix alapfizetést kapjon akkor is, ha éppen nincs projektje. Az
adója bizonyos százalékát pedig workshopokra költheti. Magyarországról nézve ez
egyelőre elképzelhetetlen.
Gondolkodsz egész
estés filmben?
Azt gondolom, hogy ehhez még csinálnom kell pár rövidfilmet.
Egy egész estés animációs filmet olyan 40 pluszosan szokott megcsinálni az
ember. Ötletem lenne rá, de úgy érzem, hogy nem vagyok még elég tapasztalt.
Régi vágyam, hogy a lengyel scifi író, Stanislaw Lem egyik művét filmre vigyem.
Egyébként egész estés animációra itt sem kap könnyen pénzt az ember.
Milyen terveid
vannak?
Van két munkalehetőség, egy francia és egy magyar, amik ha
beütnek, akkor háttérbe kell szorítanom a saját projektjeimet. És nagyon
remélem, hogy karácsonyra hazajutok Magyarországra.
Képek: Varga Tímea Laura, Még nem
Megjegyzések
Megjegyzés küldése